Ikonické produkty: Kde se vzaly a proč jsou tak populární?

Když se řekne legendární parfém, asi každého automaticky napadne světoznámý Chanel N° 5. Každý si k němu v parfumerii snad aspoň jedinkrát přivoněl a mnoho žen jeho vůni trvale propadlo. I v jiných oblastech a sférách se najdou takové ikonické produkty, které zná každý. Jak si ale toto výsostné postavení vydobyly?

Známější tenisky nenajdete

Asi nejznámější značkou tenisek jsou conversky. Ty mají skutečně velmi dlouhodou a bohatou historii. Firma Converse totiž vznikla už v roce 1908 a jejich výrobky se staly známé přibližně o 10 let později. Jejich atraktivita šla ruku v ruce s rostoucím zájmem o basketbal. Právě jejich plátěné boty s gumovou podrážkou se původně staly speciální obuví vhodnou právě pro hráče basketbalu. V roce 1921 pak firma navázala spolupráci s basketbalistou Chuckem Taylorem a poté už byl jen krůček k tomu, aby se tyto pohodlné tenisky rozšířily do celého světa a staly se symbolem mládeže a pohody.

Luxusní kabelka

Kolem roku 1930 se ve světě postupně začala rozmáhat moda rychlejšího a pohodlnějšího cestování. Tohoto trendu se chytila francouzská módní značka Louis Vuitton, která byla založena v roce 1854. Již dříve se tato společnost věnovala výrobě cestovních zavazadel a když se nyní rozšiřoval trh, přišla s novým typem kabelky, kterou nazvali Speedy Bag. Tento dnes již kultovní kousek byl zamýšlen jako pomocník při cestování, ale dnes jej ženy na celém světě využívají i jako prostornou kabelku do práce či na nákupy. Bohužel právě tento výrobek je velmi často terčem padělatelů, takže pokud byste si na něj náhodou dělali zálusk, dobře si ověřte jeho původ.

Židle, kterou nepřehlédnete

Židle z ohýbaného dřeva vynalezl a také začal ve velkých počtech vyrábět Michael Thonet z Boppardu v Porýní. Využil velmi pokrokovou metodu napařování masivní bukové tyče, která se svěrkami připevnila k formě, okolo níž se měla ohýbat. Poté se k tyči upevnil ocelový pás, který se pak manuálně ohýbal spolu s ní. Díky tomu bylo možné u dřevěného nábytku dosáhnout naprosto nemyslitelných tvarů, které ohromovaly celý svět. Ohyb byl navíc zcela rovnoměrný a stálý. Thonet svůj vynález představil poprvé v roce 1841 na výstavě v Koblenci. Nápad se velmi zalíbil knížeti Metternichovi, který poté založil hned dvě nábytkářské firmy na území dnešního Česka – v Koryčanech (1856) a v Bystřici pod Hostýnem (1861). Zde se pak vyráběly ikonické kusy nábytku Gebrüder Thonet.

Rajská vůně

Asi všichni víme, že právě Coco Chanel se stala jednou z nejvýraznějších osobností módního průmyslu. Není tedy zas tak překvapivé, že její jméno a renomé se přeneslo i do světa parfémů a zůstalo v něm dodnes. Její legendární Chanel N° 5 pro ni roku 1921 vytvořil Ernest Beaux, který byl potomkem ruských alchymistů působících dříve na carském dvoře. Coco Chanel si přála vytvořil vůni na zakázku přímo pro ni a zadání bylo náročné – vůně měla být originální, osvěžující, vábivá, a hlavně nezapomenutelná.

Výsledek dlouhého Beauxova snažení ale nakonec opravdu slavil úspěch – parfém navždy změnil svět parfémů, a i dnes patří k nejprodávanějším a nejobdivovanějším vůním. Na počátku 20. století to však měl na trhu poměrně snadné – tehdy existovaly na trhu pouze dva typy vůní – čistě květinové nebo těžké jasmínové a se zvířecím pižmem. Beaux však byl ve svém tvůrčím procesu nesmírně kreativní a použil při výrobě Chanelu N° 5 poprvé umělé látky (aldehydy). Tak vznikl zcela jedinečný koktejl, který se zalíbil nejen Coco Chanel, ale především širokému spektru zákazníků po celém světě. Parfém jde dobře na odbyt i dnes a roční tržby přesahují sto milionů dolarů.

ZDROJ: https://www.stoplusjednicka.cz/kde-se-vzaly-conversky-chanel-ndeg-5-nebo-kabelky-louise-vuittona

Zdroj fotografií: Pixabay

Napiš komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *