Pokud máte rádi obrovské konstrukce, které navíc plní nesmírně důležitou funkci, pak jistě patříte také mezi obdivovatele velkých mostů. Často překlenují celá jezera, části moří nebo i města. Nejdelší a nejmohutnější mosty světa udivují snad každého. A to nejen svým bravurním technickým provedením, ale i estetickým působením, které často skutečně bere dech.
Podívejte se na několik z vůbec nejdelších a nejvěhlasnějších mostů, které najdeme na Zemi.
Tan-jang-Kchun-šan, Čína
Vůbec nejdelší most světa, který má dokonce svůj zápis v Guinessově knize rekordů, najdeme v Číně. Nachází se na vysokorychlostní železniční trati, jež spojuje Šanghaj a Nanking. Jeho délka dosahuje 160 kilometrů a vine se malebnou krajinou rýžových polí, kanálů i jezer. Stavba tohoto kolosu započala v roce 2006 a čínskou státní kasu přišla přibližně na 190 miliard českých korun. Provoz na mostě byl otevřen v roce 2011.
Čang-chua-Kao-siung, Tchaj-wan
Tento most je velmi blízkým “příbuzným” prvního rekordmana. Je jen o několik kilometrů kratší a také se jedná o železniční most. Spojuje město Čang-chua na západě ostrova Tchaj-wan s tamní druhou největší metropolí Kao-siung. Je součástí velmi rozsáhlé železniční sítě, která vyniká především tím, že je navržena tak, aby odolala i případnému velmi silnému zemětřesení. Ročně se na této železniční síti přepraví přes 200 milionů pasažérů. Délka mostu je 157,3 kilometrů.
Akaši-Kaikjó, Japonsko
Od dlouhých mostů se přesuňme k daleko kratším, které ale i tak vzbuzují údiv. Tento měří jen necelé čtyři kilometry, ale přesto lidi uchvacuje svým provedením. I přesto, že rozhodně nepatří k žádným dlouhánům, jde o nejdelší visutý most na světě. Spojuje města Kóbe a Awadži. Jeho pylony se tyčí do výšky až 300 metrů a stavba by podle stavitelů měla být schopna odolat zemětřesení o síle až 8,5 stupně Richterovy škály. Stavba mostu začala v roce 1988, otevřen byl 5. dubna 1998. Původně měla na mostě vést železnice, z toho ale nakonec sešlo, takže se tam nyní projedete jen autem.
Lake Pontchartrain Causeway, USA
Nejdelší most ve Spojených státech spojuje obec Mandeville s předměstím New Orleans. Most tvoří dvě paralelní dvouproduové silnice nad jezerem Pontchartrain. Je celkově osmým nejdelším mostem světa a pyšní se délkou 38,4 kilometrů. Od roku 1969, kdy byl otevřen se mohl pochlubit titulem nejdelšího mostu přes vodu, ale v roce 2011 jej vystřídal na první příčce čínský obr zmíněný ve článku na prvním místě. V roce 2005 oblast zasáhl hurikán Katrina, most ale nebyl nijak zásadně poničen, provoz na něm byl uzavřen jen krátce od srpna do října.
Burapha Withi Expressway, Thajsko
Tohoto giganta najdeme v Thajsku. Jedná se vlastně o vyvýšenou šestiproudovou dálnici, která má délku až 55 kilometrů a patří jí tedy šesté místo v žebříčku nejdelších mostů. Po tomto mostě se můžete projet na národní dálnici číslo 34. Na první pohled však působí systém různých přejezdů, podjezdů a nadjezdů natolik komplikovaně, že každému řidiči možná bude připadat příjemnější jen se na most podívat, ale neúčastnit se dopravy na něm. Thajci nejsou zrovna vyhlášení řidiči, a na mostě to tedy někdy může být docela divoké.
Krymský most, Rusko
Krymský most o délce 18,1 kilometrů spojuje ruský Krasnodarský kraj s poloostrovem Krym. Klene se nad Kerčským průlivem. Je koncipován jako dvojitý most a je určen jak pro silniční, tak i pro železniční dopravu. 15. května 2018 otevřel ruský prezident Vladimir Putin dokončený silniční most. Most je zároveň nejdelším mostem v Rusku, a dokonce i v celé Evropě, jelikož svou délkou překonal dosavadního rekordmana – most Vasco da Gamy v portugalském Lisabonu. Kvůli blokádě Krymu je stavba mimořádně důležitá pro rozvoj ekonomiky poloostrova Krym a slibuje se od ní nejen obnova dodávek zboží, ale také vyšší přísun turistů.
Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos
Ja by som poukázal na mosty na Euro bankovkách…Na jednej strane € bankoviek sú brány a na druhej,mosty…Ovšemže,ako všade v našom Duálnom a dvojpolárnom svete sú aj pre toto dve vysvetlenia…Oficiálne je o štýloch ako Rokoko,Baroko,atď…No iné,” tajné” učenie nielenže dokazuje že Eurobankovky sú v rozmeroch(7 bankoviek) cycklické a kalendrické,poukazujúc na dve kozmické brány v našej galaxii a na našu galaxiu ako most medzisvetov! Navyše €uromena je o konci Veľkégo precesného roku..A kto vie rátať,nech si to dá dohromady! Dve mince vyjadrujú Trinity,ako dve plus jedna…Spolu,7 bankoviek a mince,je hodnota 888.88 €, teda Kristove číslo,Iesous v gematrii grékov a Nového Zákona…A v Euro mene je aj známe číslo konca Anno Magnus,135-číslo v šifre na Karlovom moste: 531797135…Ja poznám túto šifru v detajloch,ako aj astronomické plany 100 vežatej a zlatej Prahy s Vyšehradom a Karlovým mostom 7 klenieb cez Vltavu…Ako aj všetky tie sochy svätcov,kde Kristova socha je Kľúčovým tajomstvom v gematrii IHVH krát INRI…
Aj naša Bratislava( Philadelphia po grécky) má svoje mosty,ako SNP s ” UFO” reštikou,84 m nad hladinou Dunaja,dôležité číslo v kozmológiach sveta,vrátane 84 cm soškou 7 Bolestnej v Šáštíne. Najdôležitejší je ale KOCKOVÝ hrad nad riekou Dunaj… A v počte okien a dverí,mimo rozmerov tohoto hradu,sú aj iné astronomické ” tajomstvá”, a Bratislava nie je v tomto niako pozadu za Prahou!