Možná už jste si toho také všimli. Když se dnes rozhlédnete po mladých mužích, zdá se, jakoby se většina z nich věnovala dřevorubectví, nebo alespoň jiné, podobně mužné, aktivitě. Ano, řeč je samozřejmě o tom, že módní trendy dnes velí nechat si narůst pěkně dlouhý plnovous. Po dekádách, kdy se preferovali hladce oholení muži, byste takového na stránkách módních časopisů hledali jen těžko. Je to prostě trend, který s sebou nese ale řadu zajímavých zjištění.
Mužný trend nebo hloupost?
A přitom již loni se zdálo, že tomuto trendu začíná zvonit umíráček. Módní stylisté svorně prohlašovali, že vousy již nejsou v módě a že opět přichází čas hladce oholených tváří. Ale realita hovoří o něčem úplně jiném. Posedlost plnovousy trvá – a šíří se daleko častěji i mezi starší muže, kteří rozhodně nepatří do skupiny alternativních hipsterů. Podle zprávy v New York Times je například patrné, že na Wall Street nosí plnovous stále více světových finančníků. Tento trend podrobily noviny analýze a přišly s názorem, že plnovous dnes již nereprezentuje neupravenost, nedbalost nebo snad kriminálnické sklony, a proto si jej pořizují i muži na nejvyšších pozicích.
A jde rozhodně o významný posun. Přestože se během posledního století vystřídalo několik vousatých módních trendů, vládnoucí třídy se porostem tváře honosily naposledy v období před první světovou válkou. A asi není náhodou, že toto období koliduje také s časem, kdy ještě neexistoval žiletkový holicí strojek. Dokonce i v období hippie rebelie se vousy příliš nenosily, daleko běžnější byl jen nenápadný knírek.
Dřevorubci všude, kam se podíváš
Plnovousy si našly své propagátory i ve filmovém Hollywoodu. A dokonce pronikly i do světa sportu. Možná tolik nepřekvapí u hokejistů nebo ragbistů, ale když se do plnovousu pouští už i hráči fotbalu, je jasné, že tento módní trend jen tak nezmizí. Je však zajímavé, že pokud jde o výzkumy, které se ptají na názor žen, většina z nich se shoduje v tom, že hladce oholená tvář je přitažlivější. Proč to tedy jen ti muži dělají?
Čeká módní plnovous ještě dlouhý život ve světle reflektorů nebo nám brzy zmizí z očí? Zdá se, že i rostoucí počet různých barber shopů naznačuje, že minimálně holiči věří, že tento trend bude ještě nějakou dobu aktuální. Podle nich si stále více můžu vousy záměrně pěstuje a žádají pouze o zastřihnutí, nikoliv oholení. Není ani výjimkou, že se zákazníci zajímají i o nové trendy jako je například natáčení knírů do kudrlin, vyholování pruhů na tvářích, nebo dokonce stříhání kníru nad levým rtem a ponechání štětin na pravé straně brady a pod krkem. Právě asymetrický vous se stal záležitostí přehlídkových mol a podle všeho není vyloučeno, že takového muže potkáte i na ulici.
Ženy nechtějí přijít zkrátka
A zdá se, že ani ženy nechtějí zůstat pozadu. Ochlupení na tváří si sice nejspíš nevypěstují, ale jinde se chloupky začínají vracet do módy. Jistě jste si mohli povšimnout, že řada žen z řad celebrit se v posledních letech prezentuje fotografiemi, na kterých je patrné, že si chloupky neodstraňují. Být zarostlá se tedy stává také módou žen, ale těžko říct, jestli je nějaká šance, že by tento trend byl přitažlivý i pro muže. Pro řadu žen je to ale jistým symbolem nezávislosti a protestu proti uměle vytvořeným představám a požadavcích na krásu. Vyholování jednoduše přestává být trendy i mezi křehkým pohlavím.
Proč se to tak děje? U mužů je odpověď asi jasná – většina mužů se shoduje, že vousy zakryjí podbradek nebo neuspokojivě tvarovanou bradu. Někteří také tvrdí, že to po nich žádají jejich ženy nebo že se takto cítí mužněji. Jak se ale cítí zarostlé ženy? Více žensky? Těžko říct, i to je možné.
Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos
Napiš komentář