Ovoce za statisíce: Japonci jsou ochotni platit (nejen) za melouny extrémní částky

Luxusní gastronomie může zahrnovat ledacos. Většina z nás si ale přeci jen představí možná nějakou perfektní uzeninu nebo sýr či kvalitní čokoládu. V Japonsku je ale situace jiná – jednou z nejvybranější lahůdek není ani nějaká ryba, ani nic podobného, ale relativně obyčejné ovoce. Byť přeci jen v něčem trochu jedinečné – a jeho cena se klidně může vyšplhat až na miliony korun.

Ovozel, jak jej neznáte

V Japonsku má koncept prodeje ovoce a zeleniny přeci jen o dost jiný charakter, než na co jsem zvyklí od nás z Evropy. Japonci mohou zavítat například do specializovaných ovocných salonů, které nabízí skutečně luxusní nabídku. První z nich nesoucí jméno Sembikija otevřel už roku 1834 samuraj Benzo Ohšima a nacházel se ve městě Košigaja severně od Tokia.

Ti, kdo ale chtějí ušetřit, sem rozhodně chodit nemusí – do takového podniku se totiž nechodí za jídlem, ale spíš za zážitkem, který rozhodně není levný. Zboží se tam neprodává na hmotnost, ale vybírat si můžete po kusech. A jen jablko klidně vyjde na neuvěřitelných 400 korun. Máte-li pak přebytečných pět a půl tisíce, můžete si koupit vůbec to nejdražší mango na Zemi, s dokonale vejčitým tvarem, které bylo sklizeno přesně v moment ideální zralosti a bylo vyšlechtěné tak, aby každý plod vypadal, jako by jej někdo vytvořil ve Photoshopu.

Meloun, za který se nedoplatíte

Vrcholnou položku tamního sortimentu ale představuje ještě jiné ovoce, je jím speciálně vyšlechtěný cukrový meloun odrůdy Cantaloupe, prodávaný v přepychovém dřevěném obalu se zdobnou stužkou. Místní tuto lahůdku a luxusní zboží znají jako Jubari. Pěstuje se výhradně v prefektuře Šizuoka, kde pro něj existují nejideálnější podmínky pro život. Pro dosažení ideální stálé teploty bývají skleníky, kde se pěstují, v létě chlazeny klimatizací, zatímco v zimě je vytápí potrubí.

Z každé rostliny se záměrně vybírá pouze jeden plod a ostatní se včas odříznou. Jen tak je možné zajistit, že do toho vybraného jediného plodu půjde skutečně maximum živin. Veškerá vláha i svit je tak soustředěna jen na jeden zvolený exemplář. Výsledkem špičkové péče je dokonale kulatý tvar, slupka bez kazu, ale hlavně velmi sladká dužina, jež se údajně rozplývá na jazyku. V roce 2019 se přitom dvojice zmíněných melounů vydražila za téměř jeden milion korun, takže takové sladké sousto vám také velmi rychle může zhořknout na jazyku.

Myslíte, že meloun za téměř milion už je trochu moc? Nezoufejte – pro chudší občany existuje levnější, ale stále poměrně honosná varianta. Například výjimečně lahodný meloun odrůdy Densuke, který se pyšní tmavě zelenou kůrou, se pěstuje v limitovaném množství a jeden kus si můžete vydražit „jen“ za 135 tisíc korun.

Je libo hranatý?

Pěstování melounů je v Japonsku považováno za značně prestižní záležitost. V roce 1978 představil grafický designér Tomojuki Ono vodní meloun, který se mu podařilo vypěstovat tak, že měl tvar krychle. Chtěl tak totiž získat nový typ plodu, který by se dal snadněji skladovat a převážet. Kýžené podoby dosáhl pěstováním v krabici, a dokonce se mu podařilo nechat si tento vynález patentovat ve Spojených státech. Jeden hranatý kus vyjde coby jedinečná kuriozita na necelých 5 tisíc korun, nicméně aby si udržel svůj výjimečný tvar, musí se sklízet ještě dost nezralý a podle osobních zkušeností těch, kteří měli tu čest jej ochutnat, prý vůbec není sladký.

Nicméně většina jiných luxusních plodů je na tom spíše naopak a vyvolení jedinci, kteří je ochutnali, hovoří o úplné explozi šťávy a sladké chuti. Mezi obzvlášť exkluzivní zboží patří například třešně odrůdy Sakuranbo z prefektury Jamagata. Prodávají se ve speciálním boxu po čtyřiceti plodech, které mají zcela totožnou velikost, a jsou vyskládané do dokonale rovných řádků. Jedna kulička pak vyjde v přepočtu na 110 korun.

Dárek, který potěší

V Japonsku jsou lidé poměrně zvyklí na to, že ovoce nebývá levnou záležitostí, takže v prodejnách značky Sembikija si na nezájem zákazníků rozhodně nemohou stěžovat. Japonci jsou také proslulí štědrou povahou a rádi obdarovávají poměrně drahými dary nejen své blízké, ale také kolegy nebo obchodní partnery. O Vánocích se tak například prodá až 200 zmíněných melounů denně. Vysoká cena přitom zákazníky neodrazuje, ale spíše je láká – jde koneckonců o luxusní zboží a dárek, který ocení skutečně každý. Ovoce má v japonské tradici jinou pozici než u nás – není pouhou součást jídelníčku – vnímají ho jako téměř posvátné a obětují jej bohům.

Z našeho pohledu přemrštěné ceny jsou v očích Japonců přijatelné i z jiného důvodu. Obvykle totiž pocházejí z rodinných farem, kde se jim věnuje ohromné úsilí. A Japonci umějí pečlivou práci dobře ocenit. Většina sklizně se pak prodá běžným smrtelníkům řádově za tisíce korun, ale pár vyvolených kusů se může dražit za ohromné peníze. A v zemi, která automatizovala téměř veškerou výrobu, je tvrdá ruční práce ceněna skutečně vysoko.

Světové unikáty

Další důvod, proč právě ovoce nese punc exkluzivity, je to, že japonské odrůdy jsou skutečně jedinečné. Nikde jinde na se nedají koupit hrozny o velikosti pingpongového míčku, dokonale vejčité mango nebo melouny, které se pyšní exkluzivní ochranou známkou geografického původu. Vyšlechtit takové kultivary je velmi náročná disciplína, která se řadí spíše do kategorie umění než zemědělství. Každý plod pak představuje klenot nedozírné hodnoty, na kterém se mnohdy celé roky pracovalo.

Trvalo například patnáct let, než se podařilo vypěstovat exkluzivní odrldu jahod Bidžin-hime neboli „krásná princezna“: Jde o největší a údajně i nejsladší odrůdu na planetě. Ročně se takových jahod vypěstuje 500 a pyšní se velikostí tenisového míčku. Za jeden kus zaplatíte v přepočtu 90 tisíc korun.

ZDROJ: 100+1 zahraničních zajímavostí

ZDROJ obrázku: Pixabay

Napiš komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *