Trvale udržitelný rozvoj. To je téma nejen dneška ale i celé budoucnosti. O změně klimatu a o možnostech jak řešit rostoucí znečištění planety se hovoří neustále a problémy se skloňují ve všech pádech. Podle pesimistických odhadů jsme nyní již opravdu zcela na hranici, a pokud se něco okamžitě nezmění, čekají nás trudné časy. Jenže změna zabere vždy hodně času, vyžaduje koordinaci mnoha lidí a hlavně společnou vůli opravdu něco udělat. A to bohužel mnoha lidem, státům i organizacím stále chybí.
Rozhodně to ale není případ norské lodní společnosti Hurtigruten, které není budoucnost naší planety lhostejná. Nechce čekat, až se státy rozhoupou a plošně zavedou některá opatření, a sama vykročila vstříc tomu, co by podle ní měly udělat i všechny další dopravní společnosti. Do roku 2050 chce, aby její lodě nezanechávaly žádnou uhlíkovou stopu. Jak toho chce firma docílit? Poměrně zajímavých řešením.
Lodní doprava dusí naši planetu
Bylo zjištěno, že lodní doprava velmi významným způsobem přispívá ke zhoršování kvality ovzduší. Každá loď za sebou zanechává obrovskou stopu, která se dřív nebo později někde projeví. Kvůli emisím z lodí se zhoršuje skleníkový efekt a země se nezadržitelně otepluje. Jedna jediná velká loď totiž za den vyprodukuje tolik škodlivých částic jako milion aut dohromady. To je docela děsivé číslo, nemyslíte? Ale norská lodní společnost Hurtigruten se rozhodla vzít věci do vlastních rukou a tento trend změnit. A to s pomocí paliva z mrtvých ryb.
Jakkoliv to může znít podivně, tato metoda se zdá být velmi efektivní. A to zejména v zemích jako je Norsko, kde je rybolov velkou součástí ekonomiky a každodenně z něj vznikají tuny odpadu. Norsko vyprodukuje každý den tolik zbytků ryb, že je skutečně možné je přeměnit ve zcela legitimní palivo, známé jako tekutý bioplyn.
Bioplyn může být vytvořen tak, že se smíchají zbytky ryb s dalším organickým odpadním materiálem jako je dřevo nebo pyliny. Když se tato směs poté rozkládá bez přítomnosti kyslíku, vzniká směs různých plynů jako je metan nebo oxid uhličitý. Tyto plyny pak mohou být zkapalněny a přeměněny ve skutečné palivo.
Hurtigruten věří, že přesně toto je cesta jak lodní dopravu do budoucna zbavit její ekologické zátěže, a také vůbec umožnit její fungování. Jinak by se totiž mohlo stát, že se lodní doprava stane natolik nákladnou a ekologicky nevyhovující, že bude muset být významně omezena. Toto ekologické palivo by mohlo její existenci podpořit a proměnit ji v zajímavou alternativu k jiným způsobům dopravy.
Mrtvé ryby nejsou problém
“To, co ostatní vidí jako problém, my vnímáme zcela jinak. Jako zdroj energie a naději pro naši planetu,” říká ředitel společnosti Daniel Skjeldam. Odpad z mrtvých ryb se může skvělým způsobem využít, a nebude tak docházet k neužitečnému plýtvání. Bioplyn je palivem budoucnosti, a to nejen pro lodní dopravu. První loď s pohonem na bioplyn by měla na moře vyplout již letos. Z celé současné flotily 17 velkých lodí by do roku 2021 mělo mít rovných 6 nový pohon, který pojede na tekutý bioplyn.
Všechno to zní velmi hezky, že? Ale i tato metoda má přirozeně své nevýhody. Tak za prvé jde o to, že výroba bioplynu je opravdu neuvěřitelně zapáchající. Většina lidí by jej přirovnala k zápachu hnijících vajec. Za druhé, i proces výroby bioplynu není tak zcela ekologický. I při něm totiž dochází k produkci oxidu uhličitého, i když jeho množství je stále o poznání menší než u jiných metod. Nicméně Hurtigruten věří, že i přesto je bioplyn palivem budoucnosti a doufá, že i další lodní společnosti se přihlásí k odpovědnosti a budou hledat cesty jak zátěž planety významně snížit.
Napiš komentář