Hořkosladký svět Formule 1. Smrt číhá za každou zatáčkou

Formuli 1 dnes sledují miliony lidí po celém světě. Ale málokdo zná její historii a dovede si představit, jak asi závodění automobilů vypadala úplně na začátku. Formuli 1 se často přezdívá královna motorsportu, a ne náhodou – jde skutečně o závody jen pro ty nejodvážnější, protože téměř pokaždé jde o zdraví, nebo dokonce o život.

Vůbec poprvé

Odkdy se začíná psát historie tohoto slavného sportu? Poprvé vyrazili monoposty za šachovnicovou vlajkou 13. května 1950. Závod se uskutečnil na britském okruhu Silverstone. Prvním vítězem se stal Giuseppe Farina, který si také připsal zápis za vůbec nejrychlejší kolo – stopky se zastavily na čase 1 minuta a 50 vteřin.

Když to srovnáme s dnešními rychlostmi, totožná (byť mírně upravená dráha) se dnes projíždí za čas okolo 1: 28: 617, což jen potvrzuje fakt, že rychlost je zcela zásadní a každým rokem se závodníci pokoušejí atakovat rekordy. Dnes se jezdí rychlostí asi 370 kilometrů v hodině, někteří piloti přitom vjíždí do zatáčky klidně i dvoustovkou. Právě tato obrovská rychlost s sebou nese silné přetížení, kterému jsou jezdci vystaveni. Při brzdění se pohybuje kolem 5G. Krušné chvíle si pak v tomto směru prožil francouzský závodník Romain Grosjean (*1986), který v roce 2020 narazil přímo do svodidel. Podle odborníků jeho tělo zažilo přetížení až 67G. A přestože se říká, že už 20G může být pro lidi smrtelné, pilot tehdy naštěstí odkráčel od děsivé nehody po svých.

Se smrtí se musí počítat

Byť se dnes dělá maximum pro to, aby k úrazům nebo smrtelných nehodách nedocházelo, stejně je třeba považovat povolání pilota formule za maximálně rizikové. Do dnešních dní zemřelo při závodech již 52 pilotů. Naposledy došlo ke smrti na trati po hrůzné bouračce Julese Bianchiho (1989–2015). Talentovaný pilot vyletěl z trati a narazil do jeřábu, který zrovna odklízel jiný monopost.

Fatální nehody se nevyhnuly ani největším hvězdám. V roce 1994 celý svět jen těžko přihlížel dramatické smrti Ayrtona Senny (1960–1994), mistra světa a formulové celebrity. Nejen z těchto důvodů se poměry na trati začaly postupně zpřísňovat, aby se rizika eliminovala, byť zcela je vyloučit nelze nikdy.

Ochranné obleky

Dnes musí mít všichni závodníci speciální ohnivzdorné kombinézy s ramenními vycpávkami. Takový oblek dovede odolávat plamenům i více jak 10 vteřin, takže nabízí alespoň nějaký čas na to, aby závodník z hořícího vozu unikl, pokud je tedy při vědomí. Změny se ale týkají i vozů, novinkou je například bezpečností systém Halo, tedy speciální obručová zábrana, kterou mají jezdci nad kokpitem.

Vozy jsou tvořeny až 80 tisíc různých součástek a komponentů, kdy nejdražší bývá obvykle motor, jehož výzkum a vývoj stojí klidně až 20 milionů dolarů. Zajímavé ale je, že jeden motor vydrží pouze sedm závodů, následně se musí vyměnit. V případě křídel se pak jedná o náklady v řádech sta tisíců, ta se ale na rozdíl od motorů ničí celkem pravidelně.

Zajít si na toaletu?

Piloti Formule 1 jsou skutečnými celebritami, které si užívají přízeň fanoušků. Mezi absolutní šampiony patří Michael Schumacher (*1969) a Lewis Hamilton (*1985), kteří si oba shodně odnesli sedm mistrovských titulů. V roce 2015 se pak miláčkem davů stal Max Verstappen (*1997), nejmladší jezdec v historii.

Na opačné strana stál monacký konstruktér Louise Chiron (1899–1979), který závodil ještě ve svých 58 letech. I když se může na první pohled zdát, že jde o pohádkový život, jezdci to vůbec nemají jednoduché. Jsou na ně kladeny obrovské nároky, a tak musí pilovat fyzičku a zocelovat psychiku. Je potřeba se vyváženě stravovat, ale také doplňovat tekutiny. Co ale dělat, pokud se vám chce během závodu na toaletu? Někteří piloti poodhalili toto tajemství, kdy například sám Schumacher tvrdil, že bez okolků vykoná potřebu přímo do kombinézy, jiní zase dávají přednost plenám. Někteří se prostě snaží vydržet, ale ne vždy se to podaří.

Obutí pro vozy

Nedílnou součástí týmu jsou mechanici, kteří jsou odpovědní za perfektní stav vozu a během závodu mají za úkol rychle a správně přezouvat pneumatiky. Rekordmanem je v tomto ohledu tým Red Bull, když dokázal svému jezdci provést kompletní výměnu za 1,82 sekundy! Pneumatiky jsou vždy zapůjčeny od společnosti Pirelli, které se po závodě vždy vrací zpět.

ZDROJ: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Formula_One, 100+1 zahraničních zajímavostí

ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Sebastian Angarita: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/auto-vozidlo-koleje-zavod-11482791/

Napiš komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *