Obyvatelé Silicon Valley se bouří proti robotickým autům. Je jejich strach oprávněný?

Technologie jdou dopředu raketovou rychlostí, to jistě může každý cítit sám. To, co bylo běžné, když jsme byli malí, je dnes nahrazeno novými technologiemi, které často ani nestíháme sledovat. Jednou z největších novinek poslední doby jsou robotická auta, která nepotřebují ke svému provozu řidiče. Pro mnoho lidí je tento vynález jedním z největších pokroků posledního desetiletí a věří, že je to budoucnost dopravy.

Ti, kteří jsou robotickým autům ale nejblíž, mají paradoxně velké obavy a proti vývoji a testování těchto vozů se bouří. Jsou to zejména lidé, kteří žijí přímo v Silicon Valley, místě, kde se tyto nové technologie vyrábí a testují v provozu.

Nebezpečí na ulicích

Mnoho lidí, kteří zde běžně bydlí, si začínají stěžovat na bezohlednost, se kterou inženýři nechávají robotické automobily křižovat poklidné ulice plné lidí a zvířat. Tato auta se teprve zde učí, jak dělat rozhodnutí ve zlomku vteřiny, regulovat rychlost podle hustoty okolní dopravy nebo zpomalovat, když přes cestu přebíhají lidé. Řada z obyvatel Silicon Valley navíc v technologickém průmyslu pracuje, a moc dobře tedy vědí, jaké riziko autonomní vozy skýtají – a nechtějí být prvními pokusnými králíky.

Někteří z rezidentů jsou přesvědčení, že technologie může fungovat v kontrolovaném prostředí, ale rozhodně není připravena na to, aby byla tímto způsobem testována na ulicích, kde se pohybují nic netušící lidé. Jenže odborníci mají jednoznačnou námitku – aby software, který auta řídí, mohl pracovat bez chyb, musí se trénovat v situacích z reálného světa. Nejde jej tedy nechat kroužit po uměle vytvořeném povrchu, kde se auto nestřetává s běžnými problémy jako na silnicích ve městech. Obyvatelé ale logicky nesouhlasí s tím, aby jejich zdraví nebo majetek byly dávány všanc nejisté technologii, které se teprve učí správně reagovat. Všichni si stále dobře pamatují na události v Arizoně, kdy robotické auto firmy Uber srazilo a zabilo chodce.

Bezpečí na prvním místě

Podle vývojářů robotických automobilů představuje právě eliminace rizik nejvyšší prioritu. Vedou i osvětovou kampaň, kde vysvětlují, jak vozy fungují, jak probíhá jejich řízení a jak auta dokáží zabránit nebezpečným situacím. To však všem obyvatelům jako záruka bezpečí rozhodně nestačí. Ulice Silicon Valley tedy stále více zachvacuje skepticismus k této nové technologii. Spousta z obyvatel na vlastní kůži zažila, že robotická auta mají stále své velké mouchy. A nejde jen o bezprostřední ohrožení zdraví kvůli nějaké kolizi. Jde i to to, že takové vozy jezdí extrémně opatrně a pomalu a často vytváří dopravní zácpy a zbytečně zpomalují dopravu.

Omezení pro větší dobro?

Šéfové technologických firem jednoduše věří, že automatizace je nevyhnutelná i ve světě dopravy. Věří, že tyto vozy jsou klíčem k vyřešení dopravních problémů i smrtelných bouraček. Podle nich jde o nevyhnutelný evoluční krok na cestě, jež udělá z klasicky řízeného auta sentimentální záležitost pro důchodce.

Kalifornie udělila povolení k testování roboaut 63 společnostem. Tyto vozy se pyšní komplexními systémy čidel a senzorů, radary a kamerami. Automobily také často nesou na střeše v plastovém kokonu lidar, který mapuje terén pomocí laserových paprsků. Za jejich volanty nicméně stále sedí živí lidé, kteří jsou připraveni zasáhnout v případě, že se něco pokazí. Nehody ale dokládají, že ne vždy dokáže člověk zasáhnout včas. Většina testů se odehrává v uzavřených maketách měst, které však jen stěží mohou simulovat reálný provoz. I proto se společnosti snaží testovat své vozy v reálných podmínkách.

Robotická auta se tedy jezdí v Silicon Valley, ale i v dalších městech v Nevadě, Arizoně nebo Pensylvánii. Právě v Silicon Valley je ale takových testovacích vozů nejvíce i kvůli tomu, že jsou zde doslova ideální podmínky pro zátěžové situace – úzké uličky, často nepřehledný terén i hustá doprava.

Najdou se však i tací, kterým testování nevadí, a naopak jej nadšeně vítají. Podle nich lze dokonce akceptovat i malé množství nehod, pokud se tím zaručí, že se bezpečnost celkově zvýší. Nevidí rozdíl mezi robotickými auty a vozidly řízenými nezkušenými nebo nezodpovědnými řidiči, kterých je na silnicích také spousta.

Bude spor eskalovat?

Čísla však mluví jasně: Analýza bezpečnostních hlášení v Kalifornii odhalila, že autonomní auta mají zvýšené riziko kolizí. Často se stává zejména to, že řidiči narazí do zadní části autonomního vozu, kdy nestačí včas zareagovat a dobrzdit. Běžní řidiči totiž nedokážou rozhodování roboaut odhadnout a reagovat na náhlá prudká zastavení, která přichází vždy, když zmíněné vozy zaregistrují nebezpečí. Je logické, že takové zbytečné kolize se řidičům nelíbí – je však otázkou, zda lze toto nepříjemné omezení omluvit snahou o zlepšení technologie, která může mít globální dopad.

Jak ale bude spor pokračovat, není jasné. Společnosti se snaží obyvatelům vycházet vstříc, nicméně někteří vyhrožují i žalobami k ústavnímu soudu. Bude asi na místě uchlácholit je něčím větším než jen planými sliby a neurčitými grafy.

Napiš komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *