Jak všichni víme, led a sníh na pólech pomalu, ale jistě odtává. Příčinami a různými vlivy není nutné se nyní zabývat. I když je to samozřejmě nepříliš potěšující fenomén, přesto přináší i pro vědce mnoho zajímavého. Odtávající ledová pokrývka totiž odhaluje mnohá tajemství. Objevuje se nová fauna i flóra, ale také řada odpovědí na otázky ohledně poslední doby ledové.
Tam, kam se dříve vědci nemohli kvůli silnému ledu dopravit, je dnes již možné se bez větších potíží dostat. Severozápadní průjezd mezi Atlantikem a Tichým oceánem se nyní otevírá tak, jak to nikdy předtím nebylo možné. Většina předchozích dobrodružných výprav zde svoji cestu vždy musela ukončit, ale nyní by díky rostoucím teplotám mohly vznikat nové námořní trasy.
Vědci jsou tedy do jisté míry z této nové možnosti nadšení. Budou moci objevovat to, co doposud bylo bezpečně skryto pod ledem a sněhem. A všichni tuší, že to nebudou malé objevy.
Tenčící se ledové krusty přinášejí zejména šanci pro těžbu přírodních surovin, z čehož mají radost především ty země, jimž ledové oblasti patří. Je také možné, že se bude dát vydělat na turismu a plánování nových dopravních tras. Když se však podíváme do historie, pro nové oblasti znamenalo jejich objevení většinou spíše zkázu nežli cokoliv dobrého. Skeptikové se tedy hlavně obávají, že vpuštění lidí do dosud nepřístupných oblastí akorát povede k dalšímu drancování přírody a jejich zdrojů. A vědci jejich obavy sdílejí, takže chtějí maximálně využít aktuálního stavu, aby stihli “zachránit”, co se bude dát.
Staré poznatky o nové době
Poslední doba ledová skončila asi před dvanácti tisíci lety. Byla to doba plná dramatických klimatických změn, které se vlastně do jisté míry dají přirovnat k těm dnešním. Podle vědců by nám pochopení tehdejších událostí mohlo pomoci odpovědět i na řadu otázek o aktuálním dění. Cílem odborníků je tedy získat z mořského dna pomocí hloubkového vrtu vzorky bahna a ze sedimentů následně některé důležité údaje.
Právě tyto vědomosti jsou podle badatelů klíčové pro pochopení toho, co se děje nyní. Lidé by mohli být schopni se připravit na to, co s největším pravděpodobností má přijít, a učinit nezbytná opatření. Tání ledů, které je všeobecně považováno za špatný jev, by tedy nakonec mohlo přinést i něco dobrého.
Nová trasa, nové problémy
V posledních letech proudí severovýchodními vodami i nákladní doprava. To je však možné pouze během nejteplejších měsíců. V ostatní části roku je tato oblast stále natolik plná ledových ker, že by pro jakékoliv plavidlo byla plavba nemožná, ba i nebezpečná. V prozkoumaných lokalitách byly například nalezeny zásoby ropy a zemního plynu. Je tedy nejspíš jen otázkou času, kdy se i zde začne těžit. Není vyloučeno ani to, že by zde mohlo být naleziště diamantů a dalších nerostů.
Nový provoz v této oblasti ale přirozeně znamená mimořádnou zátěž pro záchranné služby. Není totiž výjimkou, že se sem vypraví loď, která není na obtížné podmínky připravena a záchranáři mají hned plné ruce práce. Při každé nehodě bude muset kanadská pobřežní stráž nejspíš urazit ohromnou vzdálenost a podniknout extrémně náročnou operaci. Nová cesta si tedy vyžádá značné množství investic do infrastruktury i bezpečnostního řízení.
Některé vzorky získané v této oblasti jsou již nyní v rukách vědců, kteří se z nich snaží vyčíst důležité informace o době, která skončila před dvanácti tisíci lety. Zda nám tyto informace budou něco platné, či nikoliv, ukáže až čas. Jisté ale je, že led a sníh teprve začíná vydávat svá tajemství a poklady a tání znamená možnost objevit doposud nepoznané.
Napiš komentář