Svět se zase alespoň v některých částech začíná vracet do normálních kolejí. U nás se situace velmi rychle uvolňuje a všichni doufáme, že se nám podaří naše dosavadní dobré výsledky udržet i nadále. Spousta lidí už se těší, že se konečně budou moci volněji pohybovat, že si dají na zahrádce kávu nebo pivo a vyrazí na nákupy do velkých obchodních center. Co však je zatím obklopeno otazníky, je cestování.
Pozvolná obnova leteckého provozu
Jak to bude v létě? Budeme moci vycestovat do zahraničí? A co letecká doprava? Právě tento segment zažívá v současné době hluboký propad. Za současného stavu bylo zrušeno 90 % pravidelných linek a na letištích po celé Evropě přistávaly prakticky výhradně pouze repatriační spoje nebo letadla se zdravotnickým materiálem.
Nyní se některá letadla pomalu začínají vracet na oblohu a letecké společnosti počítají ztráty a řeší, jak se udržet v provozu. Nabízí se otázky, v jaké podobě budeme letecky cestovat a jaká omezení na nás nyní čekají. A všude na světě se k nastalé situaci staví různě. Z Prahy například začaly po odmlce létat první dvě linky, a to do nizozemského Amsterdamu a německého Düsseldorfu. O dalších obnovených spojích se zatím nemluví – a nejde ani tolik o mlčení za strany aerolinek jako spíše jednotlivých států, které ještě nemají plán ohledně přijímání cizinců a otevírání hranic. U jakéhokoliv vycestování nicméně stále platí při návratu předložení negativního testu na COVID-19 nebo 14denní karanténa.
Než se ale létání znovu rozběhne, je také nutné stanovit jasné postupy – jak se bude odbavovat, jak se bude podávat jídlo, co nošení roušek atd. Experti odhadují, že odbavení v letištní hale bude mnohem delší, jelikož k obvyklým bezpečnostním prohlídkám by se mohly přidat i zdravotní testy. Americké společnosti Delta Air Lines, American Airlines a United Airlines už například zavádí povinnost nošení roušek na palubě letadla i v odbavovacím procesu na letišti. Dá se očekávat, že podobně k této situaci přistoupí i jiné letecké společnosti.
Jak se chránit v letadle
Plánujete v nejbližší době cestu letadlem i vy? Máte obavy z nákazy? Tyto tipy by vám mohly pomoci získat přehled o tom, jak se maximálně chránit právě při cestování letadlem. Koneckonců všichni chceme, aby byl svět zase jako předtím, ale zvýšená ochrana je naprosto nezbytná a je dobré brát situaci vážně.
Dá se očekávat, že po obnovení leteckého provozu budou mít provozovatelé řadu povinností co se týče údržby letadlového i odbavovacího prostoru. Pravděpodobně se bude vyžadovat pečlivé čistění a dezinfekce celého interiéru před každým letem. Určitě je však na místě se ochrannými hygienickými prostředky i samostatně vybavit a pojistit se, že jste na palubě letadla chráněni. Opatřete si dezinfekční ubrousky a po nástupu do letadla otřete všechny povrchy svého sedadla – zejména opěrky, dotykovou obrazovku či její ovládání, vyklápěcí stolek, roletku i okénko. Zvláště obezřetní pak buďte na toaletách a nezapomeňte, že infikovaný může být i tác s jídlem, který vám donese letuška.
Bohužel ale stále platí, že stoprocentní jistotu nemáte nikdy. Proto je na místě vyvarovat se kontaktu vašich rukou s obličejem. Ruce si pravidelně dezinfikujte, bez ohledu na doporučení personálu noste roušku a vyhýbejte se zbytečnému kontaktu s cizími lidmi. Pomoci může i vhodný výběr sedadla – je prokázáno, že před jakoukoliv infekcí je lépe chráněn člověk sedící u okénka. Hlavním důvodem toho, proč právě tato sedadla nejlépe „chrání“ své dočasné obyvatele, je to, že jsou nejdále od uliček, kudy procházejí lidé i z jiných částí letadla. Máte tedy menší pravděpodobnost kontaktu s virem. Pokud je to možné, volte také místa, v jejichž okolí jsou volná sedadla. Je dost pravděpodobné, že samotné aerolinky budou muset podobné opatření zavést a letadla tedy nebudou létat plně obsazená.
Dopady krize jsou dalekosáhlé
Bohužel už nyní je jasné, že pozitivní výhled pro letecké společnosti je ještě hodně daleko. Dopady budou skutečně markantní a ovlivní letecký byznys na několik let. Doposud statistiky ukazovaly, že ceny letenek klesaly, zatímco počet přepravených pasažérů rostl, nyní se tento trend dramaticky změní. Podle odhadů bude trvat více než osm měsíců, než se objem letecké dopravy přiblíží k hodnotám kolem 80 procent předkrizového období.
Rok 2020 jednoduše bude pro letecké společnosti rokem mimořádně ztrátovým a možná i likvidačním. Protože se nejspíš bude létat s letadly obsazenými jen ze dvou třetin, očekává se nárůst cen, který samozřejmě bude lidi odrazovat a objem cestujících výrazně poklesne. I strach je navíc velkým hráčem a řada lidí jednoduše nebude cesty do zahraničí riskovat.
Ohrožené jsou zejména nízkonákladové společnosti
Právě neobsazení plného letadla je v přímém rozporu s principy fungování nízkonákladových aerolinek. Ty budou tedy asi muset zcela překopat svou filozofii a začít podnikat jinak. Hovoří se ale i o státní pomoci pro jednotlivé aerolinky, aby se celý trh absolutně nerozpadl. Zatím se vyčkává a čeká se, jaké vlastně reálné dopady budou, a hlavně, jak dlouho ještě bude trvat stav, kdy se v podstatě nedá běžně létat. Poté bude možné aerolinky podpořit – tedy ty, které tuto situaci přežijí.
Jak můžete pomoci vy? Pokud jste byli zasaženi krizí koronaviru a váš let byl zrušen, aerolinky apelují na to, abyste nežádali vrácení peněz, ale přijali plnění pomocí voucheru na budoucí let. Je to samozřejmě řešení, které není vhodné pro každého, ale leteckým společnostem to dává alespoň nějakou šanci, jak tuto dobu překlenout.
Napiš komentář