I během cestování se prostě občas stane, že ne všechno vyjde podle plánu. Možná jste neslyšeli budík, a proto jste se na letiště nedostali včas. Nebo se na letiště dostanete včas, ale let má zpoždění, což vám způsobí další závažné komplikace. Případně je let nakonec z různých důvodů zrušen. Ať už je to tak, či onak, může nastat spousta důvodů, proč nenastoupíte do letadla, na které máte zakoupenou letenku. Jsou tyto peníze navždy ztracené nebo existuje nějaká možnost, jak je dostat zpět?
Co dělat, když let nestíháte
Jakmile jste si jisti, že let nemůžete stihnout, přihlaste se do své rezervace na webových stránkách letecké společnosti a vyhledejte si storno podmínky. Zde si můžete přečíst, co se stane, pokud letenku zrušíte, a co se stane, pokud se nakonec nedostavíte. Obvykle platí, že pokud se nakonec na let nedostavíte, je velmi pravděpodobné, že nebudete moci nic získat zpět (ani daně či poplatky). Pokud tomu tak ale není, můžete se pokusit letenku zrušit prostřednictvím webových stránek, které jste použili k rezervaci letu.
Existují dva možné výsledky: Letenku lze vrátit nebo částečně vrátit. V takovém případě si letecká společnost může ponechat část ceny jako pokutu, ale i tak můžete dostat minimálně něco zpět.
Pokud je letenka je nevratná, máte v podstatě jedinou možnost – zkuste si alespoň zařídit možnost získání kreditů na budoucí let. Pokud nemáte přístup k internetu nebo letecká společnost patří k těm, které neumožňují spravovat rezervaci online, okamžitě se spojte telefonicky. Vysvětlete pracovníku letecké společnosti situaci a požádejte ho o zrušení letenky, abyste nebyli počítáni mezi ty, kteří se nedostavili na let.
Za zmeškání letadla může jiný zpožděný let
Poměrně běžně se stává, že kvůli zpoždění prvního letu nestihnete ten navazující. Co teď? Pokud je zpožděný let na stejné letence jako ten, který jste zmeškali, musí vám letecká společnost pomoci bezplatně přebookovat na další let. Pokud byl zpožděný let s jinou leteckou společností a na jiné letence, nemusí vám pomoci ani jedna z leteckých společností. V každém případě nejprve vyhledejte odbavovací přepážku letecké společnosti a postavte se do fronty. Zároveň zavolejte na číslo jejich zákaznického servisu. Nezáleží na tom, zda se nejdříve dostanete k agentovi na místě, nebo zda někdo zvedne telefon, jde o to, že musíte vysvětlit, že jste se na let nedostavili kvůli zpoždění letu a potřebujete dostat letenku na nejbližší volný termín.
Pokud jste si letenku rezervovali prostřednictvím cestovní kanceláře, chtělo by to také zavolat jim a vysvětlit jim situaci. To je jeden z případů, kdy se agent může s leteckou společností spojit rychleji než vy – nezapomeňte však, že bez vašeho souhlasu nemůže provést žádné změny. Připravte se na to, že za nové vystavení letenky zaplatíte další peníze.
Druhou možností je prostě se rozhodnout let zrušit a uvidíte, co se vám podaří zachránit z hlediska peněz. Tuto možnost můžete vzít v úvahu při rozhovoru se zástupcem letecké společnosti nebo cestovní kanceláře.
Váš let má zpoždění: Co můžete dělat?
Možná jste se na letiště dostali včas, ale tam jste zjistili, že váš let má zpoždění. Pokud vám letecká společnost nedá výslovný pokyn, dostavte se na letiště vždy včas k odbavení na původní čas letu. Pokud je na letišti situace stejně pochmurná, čeká vás určitě nějaké čekání, takže si vezměte kávu a vydejte se ke svému gatu. Zde zůstaňte, sledujte internet a oznámení, která přicházejí prostřednictvím aplikace letecké společnosti. Nezapomeňte také, že pokud letíte v rámci Evropské unie (EU), existují práva cestujících, která musí letecké společnosti dodržovat, a vy máte nárok na odškodnění díky přísnému zákonu EU, který stanoví, že zpoždění letu delší než 3 hodiny lze reklamovat.
Aerolinka zrušila váš let
Zničehonic vám přijde e-mail, ve kterém se píše, že váš let byl zrušen. Ve stejném e-mailu by vám měly být také vysvětleny také vaše možnosti a další postup. Důkladně si je tedy přečtěte a nezapomeňte co nejdříve kontaktovat leteckou společnost nebo cestovní kancelář. Pokud je let zrušen a vy už jste na letišti, jděte k odbavovací přepážce letecké společnosti a zároveň se telefonicky spojte s jejím zákaznickým servisem. Je pravděpodobné, že totéž bude dělat mnoho z vás, takže trpělivost je zde skutečně klíčová.
Jakmile se s agentem spojíte, zeptejte se na možnosti. Z vaší strany jde samozřejmě o značnou nepříjemnost a vy máte nárok buď na vrácení plné částky, nebo na přebookování na nejbližší volný let (aniž byste museli cokoli dalšího platit).
Zvláštní okolnosti
V cestovním ruchu se zvláštními okolnostmi rozumí cokoli od hurikánu ovlivňujícího lety až po zemětřesení, teroristické útoky a řadu dalších obdobných a neočekávaných situací. V takovém případě mají aerolinky výrazně širší možnosti, jak se se situací vypořádat. Bohužel někdy vám (zejména ty nízkonákladové) nic nevrátí a budete muset danou situaci akceptovat. Solidní společnosti se však mohou snažit vyřešit situaci alespoň tak, že vám nabídnou kredity na další let nebo vám vrátí alespoň část zaplacených peněz. V těchto případech může být dobrým řešením komplexní cestovní pojištění s dobrým krytím (zrušení cesty, přerušení cesty atd.), abyste mohli jeho prostřednictvím žádat o případné vrácení peněz.
ZDROJ: https://nomadflag.com/claim-flight-compensation/
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Anna Shvets: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/mesto-zena-cestovani-letiste-3943882/
Napiš komentář