Bermudský trojúhelník je známým pojmem, který bezpochyby děsí nejen cestovatele na lodích, ale i v letadlech. Zdaleka však není jediným místem, kde se plavidla záhadně ztrácí. Podobné místo najdeme i u australských břehů. Jedná se o Bassův průliv mezi australským kontinentem a ostrovem Tasmánie. Právě jedno záhadní zmizení pilota ve zdejších vodách přispělo k objevu černé skříňky.
Bassův průliv je asi tři sta kilometrů dlouhá oblast Tasmanova moře. Rozhodně to není místo, kam by měl mířit nezkušený námořník. Jsou zde silné mořské proudy a téměř neustávající vichr vanoucího opačným směrem, který dokáže zvedat až patnáctimetrové vlny, které se s ohlušujícím řevem pokoušejí roztříštit každou proplouvající loď. Tato oblast je považována za za jednu z nejobtížnějších námořních cest vůbec. Existují doklady o tom, že jen od konce 18. století zde navždy zmizelo více než 800 lodí. A znovu se o tom mohli všichni přesvědčit i v roce 1998 při slavném jachtařském závodu Sydney–Hobart. Při bouři se v tamních vodách potopilo pět lodí a zemřelo šest jachtařů.
V této oblasti však zdaleka nemizí jen lodě. Kolem Bassova průlivu se pravidelně dějí věci, které jsou rozhodně více než záhadné. U těchto podivných úkazů se ne vždy lze odvolávat na extrémní přírodní podmínky.
Podivný případ
V podvečer 21. října 1978 odstartoval z letiště v Melbourne jistý Frederick Valentich. Byl velmi mladým pilotem, ale přesto za sebou měl už pěknou řádku zkušeností. Ve svém letadle měl nalétáno asi 150 hodin. Zamířil na ostrov King, vzdálený od Melbourne zhruba 160 kilometrů vzdušnou čarou. Asi v sedm večer oznámil svůj přelet mysu Otway, a tím také vstoupil do vzdušného prostoru nad Bassovým průlivem. Už o šest minut později se ale ohlásil znovu s dotazem, zda je v oblasti hlášen výskyt nějakého jiného letadla. Podle něj totiž přibližně 300 metrů nad ním bylo nějaké jiné letadlo, které bylo jasně osvětlené. Už o dvě minuty později trochu s obavami v hlase nahlásil, že nejde o letadlo, ale o neidentifikovatelný útvar, který se velmi rychle pohybuje. Zprávy pokračovaly v podobném stylu, zvyšovala se naléhavost jeho sdělení, ale řídící věž mu nedokázala nijak pomoci.
Pak už se mladý pilot neozval. Bohužel ani následné pátrání na moři v okolí ostrova King nepřineslo žádné výsledky. Nenašla se ani stopa po vraku Valentichova letadla ani nic jiného, co by jeho záhadné zmizení mohlo vysvětlovat. O to více se ale vyrojilo spekulací a scénářů, které byly jedna bláznivější než druhá. Podle zřejmě nejstřízlivější verze viděl Valentich světla majáků z mysu Otway a ostrova King. To je mohlo zmást a způsobilo to chybu, která jej stála život. Mnoho lidí se ale domnívalo, že jde o jasný důkaz mimozemské existence a že mladý muž byl unesen mimozemskou civilizací.
Falešné signály
Spisovatel John Pinkney nicméně poukázal i na svědectví několika lidí z ostrova King, kteří prý onoho osudného večera na obloze také spatřili podobná světla. Kromě toho je třeba podotknout i to, že Valentich nebyl ani zdaleka prvním pilotem, který nad průlivem nevysvětlitelně zmizel. Dopravní letadlo s dvanácti pasažéry na palubě se v oblasti ztratilo už v roce 1934. Jen o rok později došlo ke zmizení nákladního letadla s pětičlennou posádkou. Velké spekulace vyvolalo také zmizení lodě Britomart v prosinci roku 1839 při plavbě z Melbourne do Hobartu v Tasmánii. Pro její zmizení se ale nakonec našlo zcela prozaické vysvětlení. Loď totiž vezla náklad zlata a podle některých domněnek ztroskotala v oblasti skupiny ostrovů Furneaux či u Clarkova. Sem ji vylákali uprchlí trestanci pomocí falešných světel a náklad ukradli. Trosky lodi i dopisy či deníky z lodě se postupem času začaly objevovat na různých místech v okolí.
Události, které nám přinesly černou skříňku
Nejen tyto události vedly k tomu, že se začalo uvažovat o možnosti vytvoření zařízení, které by monitorovalo a ukládalo aktivitu v letadle a bylo i v případě katastrofy schopné odolat ohni, nárazu apod. Za vynálezce zařízení, které dnes známe jako černá skříňka, se považuje australský vědec David Warren. Ten se celý život živil v leteckém výzkumném středisku v Melbourne a v roce 1953 vymyslel „černou skříňku“. Než se však začala do letadel skutečně instalovat, uběhlo dalších skoro deset let. Warrena přitom motivovalo nevyjasněné úmrtí jeho otce při letecké havárii poštovního letadla nad Bassovou úžinou mezi Tasmánií a Austrálií v roce 1934.
ZDROJ: https://en.wikipedia.org/wiki/Bass_Strait_Triangle
ZDROJ obrázku: Pexels
Napiš komentář