Jak ještě více ochránit přírodu? V Německu rozhodně nelení a stále vymýšlejí nové a nové cesty jak dopravou méně zatěžovat naše životní prostředí a přitom pasažérům stále zabezpečit maximální komfort na cestách. V Dolním Sasku se již téměř rok prohání první vlak s nulovými emisemi. Tento vlak je poháněn vodíkem a byl vyroben francouzskou železniční společností Alstom. Nový vlak se jmenuje Coradia iLint a je poháněn zvláštním motorem, který umí přeměnit vodík a kyslík na elektřinu. A do vzduchu nevylučuje nic jiného než páru a vzduch. Ideální řešení, že?
Modrý zázrak poháněný vodíkem
Vlak navíc vydává jen minimální hluk, což jistě ocení i obyvatelé, kteří bydlí v blízkosti železnice, a dokáže jet rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Na jeho palubu se vejde 300 pasažérů a kromě moderní technologie pohánění je i uvnitř vybaven nejmodernějšími zařízeními pro maximální komfort cestujících. Do zkušebního provozu vstoupily hned dva takové vlaky a nahradily některé dieselové vlakové vozy, které doposud při každé cestě způsobovaly stále větší a větší znečištění planety. Do roku 2021 by se v Dolním Sasku mělo prohánět dalších 14 Coradia iLint vlaků. Vláda investovala do tohoto projektu přes 81 milionů eur.
Přibližně 120 dieselových vlaků dosáhne v příštích 30 letech svou maximální životnost. Namísto aby byly tyto vozy nahrazeny novými, které ale mají stejnou, planetu zatěžující technologii, chce vláda staré vozy vyměnit za moderní poháněné směsí vodíku a kyslíku. Jedná se o udržitelný a praktický pokrok, kterým se mohou inspirovat i další spolkové republiky a samozřejmě i další státy Evropy. Jedná se o ekologickou alternativu klasických vlaků, které nejsou poháněny elektřinou. Ne všechny tratě jsou totiž elektrifikované, a u takových pak mimořádně stoupá zátěž životního prostředí, kterou každá cesta dieselového vlaku představuje. Pokud se testovací provoz zcela osvědčí a nevyvstanou žádné neočekávané problémy, je jen v nejlepším zájmu všech, aby tato technologie postupně nahradila tradiční motory.
Nové jasně modré vlaky mohou pasažéři využít na přibližně stokilometrové trati mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervorde a Buxtehude v Dolním Sasku. Cordia iLint doplňuje své palivo v mobilních vodíkových stanicích. Vodík se do vlaku pumpuje skrze 12 metrů vysoký ocelový zásobník, který se nachází vedle trati ve městě Bremervorde. Na plnou nádrž dokáže vlak ujet až 1000 kilometrů, což je obvyklá trasa, kterou tyto vlaky najedou během jednoho dne. To je podobný dojezd, jaký má na jednu nádrž i dieselový vlak. Nadbytečná energie, která vzniká při provozu, se ukládá do lithiových baterií umístěných na palubě vlaku.
O technologii se zajímají i další státy
Podle mnohých startuje Cordia iLint novou éru vlaků, které budou jezdit na vodík, a budou tedy o mnoho přátelštější k přírodě. Je to nový druh mobility, která nezatěžuje životní prostředí a přitom v ničem neomezuje cestující. Tato francouzsko-německá spolupráce se tedy může klidně stát budoucností vlakové dopravy nejen v Německu, ale i klidně po celé Evropě. Alstom oznámil, že jedná i s dalšími státy, které o jeho technologii projevily zájem. Konkrétně se prý jedná o Británii, Dánsko, Norsko, Itálii a Kanadu. I Francie by ráda své běžné vlakové soupravy nahradila do roku 2022 těmi, které jedou na vodík.
Jedinou větší překážkou je samozřejmě cena – a to nejen pořizovací cena samotného vlakového vozu, ale také veškeré nutné vybavení a čerpací stanice. Podle většiny je ale tato investice návratná v horizontu několika let, jelikož provoz vlaku je výrazně levnější. Menší státy ale jistě nejprve vyčkají na to, zda se technologie vůbec osvědčí, a také jaké budou skutečné náklady na provoz a údržbu. Čas jistě ukáže, zda se tato nová technologie skutečně tak vyplatí, jak to tvrdí výrobce. Jisté ale je, že pro životní prostředí je to mimořádně dobrá zpráva.
Typická zelená fantasy, která nic neřeší a jen škodí životnímu prostředí. Kolik CO2 se vyprodukuje na vyrobu vodíku? Víc než kdyby tam poslali diesel lokomotivu.