I když si řada migrantů představovala život v Americe jako splněný sen, realita byla často zcela jiná. První čeští přistěhovalci to ve Spojených státech neměli vůbec jednoduché. Místní k nim byli podezíraví, neměli je rádi a opovrhovali jimi. A to i přesto, že lidé přicházející ze střední Evropy měli často poměrně dobré vzdělání a znalosti. Česká menšina si musela své místo tvrdě vybojovat.
Nepopulární Bohunkové
Druhou stranou mince bylo i to, že o Češích se v USA příliš nevědělo a jejich komunita byla vzhledem k ostatním národnostem skutečně malá. Není divu, že průměrný Američan neměl o Češích ani ponětí. Pokud už se s nimi setkal, často je považoval za Rakušany, Němce nebo třeba Poláky.
Poté co začala koncem století sílit tzv. nová imigrace z jižní a východní Evropy, ocitli se američtí Češi v další negativní škatulce. Až příliš se jazykem i kulturou podobali ruským Židům prchajících před pogromy nebo chudým Řekům a dalším minoritám. V očích Američánů byli tedy zátěží a komplikací a nepříjemně kontrastovali s jejich ušlechtilými předchůdci ze západní a severní Evropy. Na začátku 20. století dokonce vznikl spojením českého „Bohemiana“ s maďarským „Hunkym“ hanlivý výraz „Bohunk“, neurčitě používaný pro všechny možné příchozí jedince ze střední Evropy.
Novináři nepřátelé
Existovala však i místa, kde byli Češi ve větší koncentraci a kde se o nich i v širším povědomí hovořilo. K těm patřil především texaský a nebraský venkov či Cleveland, Omaha a hlavně v Chicago. Ve zmíněném městě žilo na přelomu století asi sto tisíc Čechů. Díky tomu se tam termín „Bohemian“ začal záhy spojovat primárně s nimi, a nikoliv s Cikány a umělci jako jinde a Češi si alespoň zde trochu napravili reputaci.
V 70. letech 19. století do popsaného vývoje negativně zasáhl podíl imigrantů na dělnickém hnutí, jež většina veřejnosti sledovala s obavami. Došlo k nepokojům i několika střetům, a zejména tisk nebyl imigrantům nijak nakloněn. Často se o jejich osadách vyjadřoval posměšně a s obavou, že se tam může šířit mor či všelijaké neřesti, které přeci vyspělí Američané již dávno opustili. Češi na podobná obvinění reagovali argumenty o své řádnosti a uváděli kulturní výdobytky včetně kostela, tří škol a deseti spolků.
Jenže silná xenofobie vůči chicagským Čechům pokračovala. Když se například rozhodli si v nedalekém městečku založit národní hřbitov, odpor je až překvapil. Hřbitovní spolek se musel s městem nejprve soudit, aby mohl zakoupený pozemek využívat, a zároveň se o krajanech v tisku šířily nejrůznější pomluvy. Američané se tak mohli dočíst fantastické zprávy o tom, že Češi na hřbitově konají divoké pitky, těla nechávají dlouho hnít, až okolí zamořuje strašlivý puch, a že se tam odehrávají jakési podivné rituály. To jim samozřejmě na oblibě nepřidalo a většina obyčejných lidí takovým zprávám raději uvěřila, než že by pátrali po skutečných faktech.
Česká komunita našla své místo
Dlouhodobý vývoj ale dal naštěstí za pravdu těm, kteří se Čechů zastávali a nic zlého jim nepřáli. Krajané se ekonomicky vzmáhali, stále víc jich studovalo na amerických vysokých školách a postupem času sklízeli úspěchy i v politice a dalších oblastech. Nakonec se do americké společnosti plně integrovali. Naplnilo se tedy to, co se o imigrantech obecně říká – prvních několik generací si často vytrpí spoustu bezpráví, aby se pozdější generace mohly do společnosti plně integrovat a mít se lépe. Dnes je v Americe velká česká základna, která už předsudkům čelit nemusí. Tyto roztroušené komunity se často setkávají, aby podporovaly uchování české kultury a zvyklostí a předávaly ji i dalším národům, které v tom velké americkém kotli žijí.
Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos
No když to vezmu, tak Češi taky nejsou lidumilové… oko za oko, zub za zub. Snad si nemysleli, že je mají všichni rádi… hahah
A kdo je lidumil ? Počínaje vámi. Vy jste příklad omezeného kreténa a také vás nechávají žít.
Kretén jsi v první řadě ty ty Joudo… Omezený jsi ty. A nehodlám se s Idiotem dál spojovat. Vy Češi, vy jste mi ale národ…
Ty Jane jeden Jankovitý… Já se takhle jmenovat. Tak se asi oběsím. Ty jedndo jeden Jankovitej… hahahah…. Ani si neumíš představit, jak já se tebou bavím… 🙂
Jan je úplně normální jméno, hodně typické. Zatímco takový Dušan je zvláštní. Sice je to česky, ale evokuje to u mě Roma (Cikána).
Tak proč žiješ v naší zemi, kterou naši předci vybudovali? Pohrdá národem, ale žít v jejich státě ti nevadí? Obyčejné prospěchářství.
To není Vaše zem… ty hlupáku… ta patří všem… kreténe!!!
Článek plný měkkých dat bez odkazů, míst a datací mne příliš nepotěšil. Vše korunuje chyba v nadpisu. Zajímavé téma tak bohužel autorka nedokázala dobře podat.
… kontrastovali s jejich ušlechtilými předchůdci ze západní Evropy. … paní Horká, to je na studený obklad!
Lidumil je Babiš.
Nevím, jaký cíl si autorka tímto dílem klade. Ale poučení čtenáře to asi nebude.Nějaké solidní informace v článku?? Např. o pár let později budoucí starosta Chicaga A. Čermák apod