Technologie jdou dopředu raketovou rychlostí, to jistě může každý cítit sám. To, co bylo běžné, když jsme byli malí, je dnes nahrazeno novými technologiemi, které často ani nestíháme sledovat. Jednou z největších novinek poslední doby jsou robotická auta, která nepotřebují ke svému provozu řidiče. Pro mnoho lidí je tento vynález jedním z největších pokroků posledního desetiletí a věří, že je to budoucnost dopravy.
Ti, kteří jsou robotickým autům ale nejblíž, mají paradoxně velké obavy a proti vývoji a testování těchto vozů se bouří. Jsou to zejména lidé, kteří žijí přímo v Silicon Valley, místě, kde se tyto nové technologie vyrábí a testují v provozu.
Nebezpečí na ulicích
Mnoho lidí, kteří zde běžně bydlí, si začínají stěžovat na bezohlednost, se kterou inženýři nechávají robotické automobily křižovat poklidné ulice plné lidí a zvířat. Tato auta se teprve zde učí, jak dělat rozhodnutí ve zlomku vteřiny, regulovat rychlost podle hustoty okolní dopravy nebo zpomalovat, když přes cestu přebíhají lidé. Řada z obyvatel Silicon Valley navíc v technologickém průmyslu pracuje, a moc dobře tedy vědí, jaké riziko autonomní vozy skýtají – a nechtějí být prvními pokusnými králíky.
Někteří z rezidentů jsou přesvědčení, že technologie může fungovat v kontrolovaném prostředí, ale rozhodně není připravena na to, aby byla tímto způsobem testována na ulicích, kde se pohybují nic netušící lidé. Jenže odborníci mají jednoznačnou námitku – aby software, který auta řídí, mohl pracovat bez chyb, musí se trénovat v situacích z reálného světa. Nejde jej tedy nechat kroužit po uměle vytvořeném povrchu, kde se auto nestřetává s běžnými problémy jako na silnicích ve městech. Obyvatelé ale logicky nesouhlasí s tím, aby jejich zdraví nebo majetek byly dávány všanc nejisté technologii, které se teprve učí správně reagovat. Všichni si stále dobře pamatují na události v Arizoně, kdy robotické auto firmy Uber srazilo a zabilo chodce.
Bezpečí na prvním místě
Podle vývojářů robotických automobilů představuje právě eliminace rizik nejvyšší prioritu. Vedou i osvětovou kampaň, kde vysvětlují, jak vozy fungují, jak probíhá jejich řízení a jak auta dokáží zabránit nebezpečným situacím. To však všem obyvatelům jako záruka bezpečí rozhodně nestačí. Ulice Silicon Valley tedy stále více zachvacuje skepticismus k této nové technologii. Spousta z obyvatel na vlastní kůži zažila, že robotická auta mají stále své velké mouchy. A nejde jen o bezprostřední ohrožení zdraví kvůli nějaké kolizi. Jde i to to, že takové vozy jezdí extrémně opatrně a pomalu a často vytváří dopravní zácpy a zbytečně zpomalují dopravu.
Omezení pro větší dobro?
Šéfové technologických firem jednoduše věří, že automatizace je nevyhnutelná i ve světě dopravy. Věří, že tyto vozy jsou klíčem k vyřešení dopravních problémů i smrtelných bouraček. Podle nich jde o nevyhnutelný evoluční krok na cestě, jež udělá z klasicky řízeného auta sentimentální záležitost pro důchodce.
Kalifornie udělila povolení k testování roboaut 63 společnostem. Tyto vozy se pyšní komplexními systémy čidel a senzorů, radary a kamerami. Automobily také často nesou na střeše v plastovém kokonu lidar, který mapuje terén pomocí laserových paprsků. Za jejich volanty nicméně stále sedí živí lidé, kteří jsou připraveni zasáhnout v případě, že se něco pokazí. Nehody ale dokládají, že ne vždy dokáže člověk zasáhnout včas. Většina testů se odehrává v uzavřených maketách měst, které však jen stěží mohou simulovat reálný provoz. I proto se společnosti snaží testovat své vozy v reálných podmínkách.
Robotická auta se tedy jezdí v Silicon Valley, ale i v dalších městech v Nevadě, Arizoně nebo Pensylvánii. Právě v Silicon Valley je ale takových testovacích vozů nejvíce i kvůli tomu, že jsou zde doslova ideální podmínky pro zátěžové situace – úzké uličky, často nepřehledný terén i hustá doprava.
Najdou se však i tací, kterým testování nevadí, a naopak jej nadšeně vítají. Podle nich lze dokonce akceptovat i malé množství nehod, pokud se tím zaručí, že se bezpečnost celkově zvýší. Nevidí rozdíl mezi robotickými auty a vozidly řízenými nezkušenými nebo nezodpovědnými řidiči, kterých je na silnicích také spousta.
Bude spor eskalovat?
Čísla však mluví jasně: Analýza bezpečnostních hlášení v Kalifornii odhalila, že autonomní auta mají zvýšené riziko kolizí. Často se stává zejména to, že řidiči narazí do zadní části autonomního vozu, kdy nestačí včas zareagovat a dobrzdit. Běžní řidiči totiž nedokážou rozhodování roboaut odhadnout a reagovat na náhlá prudká zastavení, která přichází vždy, když zmíněné vozy zaregistrují nebezpečí. Je logické, že takové zbytečné kolize se řidičům nelíbí – je však otázkou, zda lze toto nepříjemné omezení omluvit snahou o zlepšení technologie, která může mít globální dopad.
Jak ale bude spor pokračovat, není jasné. Společnosti se snaží obyvatelům vycházet vstříc, nicméně někteří vyhrožují i žalobami k ústavnímu soudu. Bude asi na místě uchlácholit je něčím větším než jen planými sliby a neurčitými grafy.
Napiš komentář